Thursday, May 27, 2010

Al Kisah Cerita Melayu Lama


Gambar dari sini

Semalam, selepas selesai urusan kerja, kunjungan ke Bukit Aman dan perjumpaan di Pusat Bantuan Guaman, aku dan Murnie terus menuju ke Bangsar untuk minum kopi dan makan malam. Kami bertemu Puspa dan Farhana yang telah berjam-jam lamanya berkeliaran di kawasan tersebut sambil menunggu kedatangan kami.

Kami duduk di kedai kopi kegemaran Murni, eh salah, kegemaran kami. Kami bersembang-sembang kisah-kisah menarik yang berlaku pada hari itu. Dalam keadaan kehabisan topik, aku mula mencadangkan agar siapa-siapa yang ada kisah-kisah menarik untuk dikongsi untuk tidak membuang masa dan terus bercerita.

Maka terjadilah perbualan di bawah:-


Sambil-sambil terkesima dengan cerita klasik yang diceritakan berdasarkan catitan buku-buku lama, tiba-tiba terkeluar perbincangan mengenai Hang Tuah dan Hang Jebat.

Kisah Hang Tuah, Hang Jebat dan Hang Kasturi.

Aku : Hang Tuah tu contoh klasik orang-orang yang menurut perintah tanpa usul periksa. Patuh kepada pemimpin yang zalim.

Puspa : Kalau korang baca Sulalatus Salatin, Tun Sri Lanang ada cerita pasal Hang Tuah dan Hang Kasturi yang berentap dengan keris.

Kami : Apa ceritanya?

Puspa : Semasa berlawan antara satu sama lain, bila keris Hang Tuah tertusuk di celah dinding, dan memerlukan masa untuk cuba mengeluarkan keris tersebut, Hang Tuah berkata kepada Hang Kasturi "Kalau kau anak jantan, engkau tidak akan menyerang aku semasa kerisku tertusuk ke dinding".

Puspa : Jadi, bila sahaja keris Hang Tuah tertusuk ke dinding, Hang Kasturi akan tunggu dan memberikan masa untuk Hang Tuah megeluarkan kerisnya dari celahan dinding, baru mereka teruskan berlawan.

Aku : wahhh.. machonya Hang Kasturi, lelaki yang ada visi, misi dan prinsip!

Kami : Lepas tu?

Puspa : Tiba-tiba, keris Hang Kasturi telah tertusuk ke dinding, dengan pantas Hang Tuah telah menyerang dari belakang dan menikam Hang Kasturi dengan 2 tikaman.

Kami : Apakah????? foul play!

Aku : Cis, Hang Tuah adalah lelaki tidak berprinsip!

Kesimpulan cerita-cerita di atas : Banyak, dan masih lagi relevan.

1 comment:

wararch said...

Tok guruku bilang Hang Tuah itu GAY,...hahahhaaa